سالانه ۴۲۰۰ نفر در ایران بر اثر سوء‌مصرف مواد مخدر می‌میرند

  • معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران می‌گوید به طور متوسط هر سال ۴ هزار و ۲۰۰ نفر بر اثر سوء‌مصرف مواد مخدر در ایران می‌میرند.




بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است بر اساس آمار ثبت شده در ۹ سال گذشته، به طور متوسط روزانه بیش از ۱۱ نفر جانشان را بر اثر مصرف اشتباه یا نادرست مواد مخدر از دست داده‌اند.

در هفت ماه نخست امسال، استان‌های تهران، اصفهان و فارس به ترتیب بیشترین میزان مسمومیت با مواد مخدر را در ایران داشته‌اند. کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و بوشهر هم سه استانی بودند که کمترین میزان مسمومیت با مواد مخدر در آن‌ها ثبت شده است.
به گزارش ستاد مبازه با مواد مخدر ایران، از ماه فروردین تا آخر مهرماه ۱۳۹۱ در مجموع هزار و ۴۵۰ مرد و ۱۰۲ زن در اثر سوء‌ مصرف مواد مخدر در ایران جان خود را از دست داده‌اند. ماه شهریور با ۲۴۴ مورد مرگ بیشترین آمار را در هفت ماه نخست امسال داشته است.
به گفته آقای دین‌پرست، مقایسه آمار هفت ماه اول سال ۱۳۹۱ و پارسال نشان می‌دهد که "مرگ ناشی از سوء مصرف موارد مخدر ۲۸ درصد کاهش داشته است."

مواد مخدر اولین عامل مسمومیت

مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، بعد از تصادف، دومین عامل مرگ‌میر در ایران است.
"در ایران به طور متوسط روزانه بیش از ۱۱نفر جانشان را بر اثر مصرف اشتباه یا نادرست مواد مخدر از دست داده‌اند."
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر
محمدتقی طالبیان، استاد دانشگاه تهران و متخصص طب اورژانس پیش‌تر به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته بود مسمومیت با مواد مخدر "شایع‌ترین مسمومیت" در بیمارستان‌های ایران است که به مرگ منجر می‌شود.
مصرف بیش از اندازه مواد مخدر، استفاده از مواد مخدر تقلبی حاوی ناخالصی‌های شیمیایی خطرناک یا مصرف اشتباه مواد مخدر از علل اصلی مسمومیت مصرف‌کنندگان ماده‌های اعتیادآور است.
به گفته آقای طالبیان "فروشندگان به خاطر دریافت پول بیشتر و برای پرحجم کردن مواد به آن ناخالصی می‌افزایند که باعث اختلال‌های ریوی و مغزی می‌شود."
غلامرضا کریمی، عضو مرکز تحقیقات سم‌شناسی دانشگاه پزشکی مشهد هم می‌گوید مصرف هم‌زمان مواد مخدر با برخی از داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش می‌تواند باعث مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ شود.
بر اساس آماری که ستاد مبازره با مواد مخدر ایران اعلام کرده، در مجموع دو میلیون نفر در ایران معتاد هستند که ۸۰۰ هزار نفر آنها به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند.
Tags: ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply