نتیجه دخالت مخرب دولت: بازار گوشت و مرغ و برنج آشفته تر شد

«تنظیم مطمئن بازار» وعده ای بود که دولت هفته گذشته نوید آن را با عرضه  گوشت و مرغ و برنج به نرخ دولتی داد؛ اما نه تنها بازاری تنظیم نشد که وضع بازار مثل همیشه نابسامان تر از قبل شد و رشد صعودی قیمت ها با سرعت بیشتری تداوم یافت.
به گزارش کلمه، دولت ثابت کرده توانایی بالایی در به هم ریختگی بازارهای مختلف دارد، از طلا و ارز و مسکن گرفته تا گوشت و مرغ و تخم مرغ. همزمان با افزایش نرخ گوشت و مرغ و برنج و دیگر کالاها.
هفته گذشته دولت خبر از توزیع این اقلام با نرخ دولتی داد تا به اصطلاح به تنظیم بازار کمک کند؛ اما مثل همیشه تنها باعث رشد صعودی قیمت ها شده و آشفتگی بیشتر بازار شد. در این میان نباید از نقش رحیمی معاون اول احمدی نژاد در این بازار آشفته غافل بود که تصمیمات او به موازات بازار پسته در بازار گوشت نیز باعث درهم ریختگی هرچه بیشتر این محصولات شده است.
قیمت مرغ گران تر شد
یوسفی ، رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار را نبودن مدیریت منسجم تنظیم بازار خوانده و به فارس گفته است: هر ساله در زمان عید و مناسبت‌های ویژه نوسان قیمت مرغ را شاهد هستیم و تا مسئولان تنظیم بازار جلسه‌ای تشکیل دهند و تصمیمی بگیرند، قیمت در بازار بالا می‌رود.
از سویی در حالی اخیرا دولت برای تنظیم قیمت مرغ صادرات آن را ممنوع کرده است، رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی این تصمیم را عاملی برای از دست دادن بازارهای منطقه خوانده است. به گفته او، ماهانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن تولید مرغ وجود دارد و ۱۲۰ هزار تن هم ذخیره‌سازی شده در حالی که مصرف ماهانه ۱۴۰ هزار تن است. او بر  تنظیم بازار به شکل هوشمند و لحظه‌ای از سوی دولت تاکید کرده است.
روزنامه خراسان نیز در گزارشی با اشاره به افزایش ۵۰درصدی قیمت مرغ طی ۴۳روز نوشت:توزیع مرغ منجمد به قیمت ۵هزار و ۱۰۰تومان هم نتوانست مانع افزایش قیمت این ماده پروتئینی در مشهد شود. هر کیلو مرغ گرم به مبلغ ۶هزار و ۵۵۰تومان عرضه شد که در مقایسه با ۴۵روز قبل ۲هزار و ۱۵۰تومان یعنی ۵۰درصد افزایش قیمت دارد. قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم ۴۰روز پیش ۴هزار و ۴۰۰تومان بود و این روند مدتی ادامه داشت.
این گزارش با اشاره به اینکه  اولین جرقه های افزایش قیمت مرغ از ۲۸دی ماه زده شد از اعتراض های مردمی نسبت به این افزایش کالا نوشت که در آن زمان اعتراض هایی از سوی مردم بابت این افزایش قیمت ها شنیده می شد اما مردم خبر نداشتند که مرغ بنای ناسازگاری با آنان گذاشته است و قصد کوتاه آمدن هم ندارد.
رحیمی بعد از بازار پسته برای بازار گوشت فرمان داد
بازار گوشت هم مشابه مرغ است و افزایش قیمت ها هم چنان تداوم دارد. با این وجود رئیس اتحادیه گوشت و گوسفندی وعده کاهش قیمت در دو سه روز آینده را داده است.
او این وعده را براساس دستور رحیمی معاون اول احمدی نژاد برای مقابله با قاچاق دام زنده و افزایش میزان واردات داده است. این در حالی است که اقدام اخیر رحیمی در ممنوعیت صادرات بازار پسته برای ارزان کردن این کالا، تنها به آشفتگی بازار این محصول و رشد فزاینده قیمت آن منجر شد.
علی‌اصغر ملکی به فارس گفته طی جلسه‌ای که روز پنجشنبه مسئولان وزارت صنعت و اتحادیه‌ها با معاون اول احمدی نژاد داشتند، رحیمی برای کنترل قاچاق دام که از مرزهای غربی کشور انجام می‌شود دستور اکید داد.
رحیمی در این جلسه هم چنین دستور افزایش میزان واردات گوشت را نیز صادر کرده است.
صف های ۶۰ متری برنج هندی
بازار برنج که دولت رکوردی بی سابقه در واردات آن برای خود ثبت کرده است، کم از دیگر محصولات ندارد.
ایسنا در همین زمینه گزارش داد: هرچند در روز افتتاح این نمایشگاه ایرادهایی همچون عدم نصب برچسب قیمت، نبود نمونه پلمپ شده محصولات، گران فروشی، کمبود برنج هندی و نبود گوشت گرم وارداتی (استرالیا) مشاهده شده بود، اما امروز نکته قابل توجه ایجاد صف‌های طویل برای دریافت برنج هندی هر کیلو ۳۸۰۰ تومانی بود.
تا لحظه نگارش این مطلب هنوز برنج هندی عرضه نشده است و تعداد مردمی که در صف‌های ۶۰ متری برنج به انتظار ایستاده‌اند حکایت از آن دارد که اگر هر فرد یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی هم خریداری کند بیش از ۶۰۰ کیسه برنج یا ۶۰۰۰ کیلوگرم برنج برای تامین نیاز امروز مردم حاضر در نمایشگاه نیاز است. البته بنابر مشاهدات روزهای گذشته هر فرد معمولا بیش از یک کیسه برنج هندی خریداری می کند.
دولت در شرایطی تنظیم بازار را با ایجاد زحمت و دردسر برای مردم با تشکیل صف هایی دنبال می کند که نه تنها این رویه در شان شهروندان نیست که این اقدام تنها به آشفتگی بیشتر بازار و قیمت کالاها دامن زده است. مشخص نیست این آشفته بازار قیمتی را باید به حساب سوء مدیریت دولت و عدم توانایی دولت در تنظیم بازار تلقی کرد یا آن را هم چون اقدام عامدانه او در محصول برنج جست و جو کرد که با با ترفند عدم توزیع راه واردات و سودهای کلان را برای خود باز کرد.
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply