کمبود سرويس هاي بهداشتي در شهري با ۲۵ ميليون مسافر

کمبود سرويس هاي بهداشتي عمومي در کلان شهري چون مشهد که سالانه بيش از ۲۵ ميليون مهمان دارد، يکي از مشکلاتي است که براي رفع آن به برنامه ريزي دقيق تري نياز است.
شايد برايتان پيش آمده باشد که در خيابان هاي اصلي شهر به دنبال پيدا کردن سرويس بهداشتي باشيد. اهميت ايجاد سرويس هاي بهداشتي عمومي در شهر زماني مشخص مي شود که شاهد سرگرداني زائران و مسافران زيادي در سطح شهر هستيم که دسترسي به اين اماکن ندارند.
در همين راستا بود که سال ها قبل شوراي شهر مشهد به شهرداري اجازه داد با تامين هزينه هاي بهره برداري از سرويس هاي بهداشتي برخي از مساجد شهر، اين سرويس ها را براي استفاده عموم در طول روز در اختيار شهروندان قرار دهد. افزون بر اين شهرداري مشهد سرويس هاي عمومي را در پارک ها و فضاهاي سبز شهر مشهد نيز احداث کرد ولي آيا اين تعداد سرويس بهداشتي عمومي پاسخگوي شهر بزرگ مشهد است؟ آيا اين سرويس هاي بهداشتي در همه خيابان هاي اصلي و در دسترس مردم است؟ براي يافتن جواب به چند خيابان اصلي شهر سر مي زنم.
براي استفاده از سرويس  بهداشتي بايد تا باز شدن مسجد منتظر بمانيم
يکي از کاسبان خيابان امامت در اين باره مي گويد: در اين منطقه به جز در پارک ملت سرويس بهداشتي عمومي وجود ندارد و به علت دور بودن سرويس هاي بهداشتي عمومي پارک از اين محل مجبور هستيم تاهنگام اذان ظهر يا مغرب و بازشدن در سرويس هاي بهداشتي مسجد منتظر بمانيم.
او مي افزايد: بارها کاسبان محل از شهرداري درخواست احداث سرويس بهداشتي عمومي را کرده اند ولي تاکنون پاسخي دريافت نکرده ايم.
يکي ديگر از فروشندگان که در خيابان آيت ا... عبادي فعاليت مي کند، مي گويد: يکي از مشکلات ما دسترسي نداشتن به سرويس بهداشتي عمومي است.او مي افزايد: در اين محل پارکي وجود ندارد که براي استفاده از سرويس بهداشتي به آن جا برويم به همين دليل بايد منتظر ماند تا در سرويس هاي بهداشتي مساجد باز شود.
از پيرمردي که در اين خيابان در حال عبوراست، مي پرسم که تاکنون به سرويس بهداشتي عمومي نياز پيدا کرده است؟ وي با استقبال از سوالم مي گويد: خدا خيرتان بدهد که چنين موضوع مهمي را که بعضي پيش پا افتاده مي دانند، پيگيري مي کنيد.او مي افزايد: در اين خيابان تاجايي که اطلاع دارم، سرويس بهداشتي عمومي وجود ندارد و بارهاخودم دچار مشکل شده ام.وي ادامه مي دهد: در بيشتر مساجد سرويس هاي بهداشتي تعطيل است و به غير از اين سرويس هاي بهداشتي عمومي نيز در بيشتر نقاط شهر کم است و يا اصلاً وجود ندارد که شهرداري بايد براي رفع اين مشکل اقدام کند.
يکي از اولويت هاي بودجه زيارت بايد ساخت سرويس هاي بهداشتي در شهر مشهد باشد
« عباس شيرمحمدي» رئيس شوراي شهر مشهد درباره کمبود سرويس هاي بهداشتي در شهر مشهد مي گويد: يکي از اولويت هاي بودجه زيارت بايد ساخت سرويس هاي شيک و تميز در شهر مشهد باشد؛ زيرا اولين مهم براي زيارت «طهارت» است.
وي مي افزايد: طهارت يکي از ابتدايي ترين نيازهاي شهروندان و زائران است و سرويس هاي بهداشتي در دسترس مي تواند به اين موضوع کمک کند. به خصوص به پيرمردها و پيرزن ها و کودکان که توان کنترل زياد خود را ندارند.
وي اضافه مي کند: از روز اول شوراي سوم، بحث کمبود سرويس هاي بهداشتي در شهر مشهد مطرح شد و براي احداث و رفع کمبود سرويس بهداشتي تذکر داديم.
شيرمحمدي به ساخت هزار چشمه سرويس بهداشتي در چند سال گذشته اشاره مي کند و مي افزايد: هزار چشمه سرويس بهداشتي که بخشي از هزينه احداث آن از اعتبارات دولتي تامين شد، با مکان يابي در نقاطي که ضرورت احداث سرويس بهداشتي در آن بيشتر بود، ساخته شد.
وي مي گويد: به غير از اين هزار چشمه، طي مصوبه اي قرار شد که شهرداري هزينه بهره برداري تعدادي از سرويس هاي بهداشتي مساجدي راکه در خيابان هاي اصلي قرار دارد پرداخت کند و اين مساجد امکان استفاده از سرويس هاي بهداشتي را براي استفاده عموم در طول روز فراهم کنند.
رئيس شوراي شهر مشهد به احداث سرويس هاي جديد بهداشتي در پارک هاي شهر مشهد اشاره مي کند و مي افزايد: در ۵-۴ سال گذشته سرويس هاي بهداشتي جديد در پارک ها و فضاي سبز شهر احداث شده است؛ ولي با وجود اين تلاش ها باز هم سرويس بهداشتي عمومي کم داريم.
وي ادامه مي دهد: به غير از احداث سرويس هاي بهداشتي عمومي، شهرداري مشهد بايد براي بازسازي و تعمير سرويس هاي بهداشتي قديمي در شهر مشهد اقدام کند زيرا نياز به بازسازي دارد.
وي مي افزايد: هرچند که پارک ها، سرويس بهداشتي عمومي دارد
اما نبايد از احداث سرويس بهداشتي عمومي در خيابان هاي اصلي صرف نظر کرد.
آماده همکاري با مساجد و نهادها
«خليل ا... کاظمي» معاون خدمات شهري شهرداري مشهد نيز درباره تامين سرويس هاي بهداشتي عمومي در شهر مشهد مي گويد: براي رفع مشکل تامين سرويس  بهداشتي عمومي در شهر، از چند روش استفاده کرديم که يکي از آن ها احداث سرويس هاي بهداشتي در زمين هاي با کاربري تاسيسات شهري يا در پارک هاي شهر است که تعداد آن اکنون يک هزارو ۹۶۱ چشمه است.
وي مي افزايد: در محل هايي که به دليل توسعه شهري عملاً امکان احداث سرويس بهداشتي عمومي وجود ندارد و اين مناطق به دليل ساخت وسازهاي زياد طي چند سال گذشته، رشد جمعيت پيدا کرده است، سرويس هاي بهداشتي سيار را به صورت کانکس مستقر کرده ايم.
وي اضافه مي کند: در حال حاضر حدود ۵۲۴ چشمه سرويس  بهداشتي سيار داريم که در هنگام پيک مسافر در تابستان و ايام تعطيلات عيد نوروز هزار چشمه ديگر به اين تعداد اضافه و بعد از تعطيلات جمع آوري مي شود.
کاظمي در ادامه مي افزايد: ما به دنبال اين بوديم که از ظرفيت بخش خصوصي و مراکزي که سرويس بهداشتي دارند استفاده و با آن ها همکاري کنيم که در همين راستا با آموزش وپرورش، مساجد و در کنار آن مراکز خريد و مجتمع هاي تجاري وارد مذاکره شديم.
وي با اشاره به اين که با آموزش وپرورش به دليل مشکلاتي که داشتند، توافقي حاصل نشد مي گويد: اما با تعدادي از مساجد به توافق رسيديم تا با دو روش مشارکت درنگهداري و مشارکت در ساخت، زمينه استفاده از سرويس هاي بهداشتي اين مساجد براي عموم مردم فراهم شود.
وي اضافه مي کند: براي استفاده از ۷۵۶ چشمه از سرويس هاي بهداشتي مساجد به صورت مشارکتي قرارداد بسته ايم که ۱۴۱ چشمه آن در خيابان هاي اطراف حرم مطهر است.
کاظمي به بازسازي يا احداث سرويس  بهداشتي در مساجد به صورت مشارکتي اشاره مي کند و مي گويد: بعضي از مساجد قابليت توسعه سرويس بهداشتي را دارد و در کنار اين قابليت برخي از سرويس هاي بهداشتي مساجد را احداث يا بازسازي مي کنيم که در همين راستا ۲۲۸ چشمه در مساجد در حال ساخت يا بازسازي است که هزينه آن را شهرداري مشهد مي پردازد.
وي مي افزايد: اکنون در شهر مشهد در مجموع ۳ هزارو ۳۵۴ چشمه سرويس بهداشتي وجود دارد که براي اضافه کردن آن در حال اخذ مجوز از شوراي شهر هستيم که از اين طريق با مجتمع هاي تجاري مشهد که تمايل دارند سرويس بهداشتي عمومي احداث کنند، همکاري و مشارکت مي کنيم.وي با بيان اين که بر اساس مطالعات، تقريباً نياز شهر مشهد به سرويس بهداشتي برطرف شده است، مي افزايد: در سال ۸۶ سرويس هاي بهداشتي عمومي موجود در مشهد هزارو ۲۰ چشمه بود که اکنون بعد از ۴ سال به ۳ هزارو ۳۵۴ چشمه رسيده و مشکل دسترسي به سرويس بهداشتي کمتر شده است.وي با اشاره به اين که تمام مساجد مشهد سرويس بهداشتي عمومي که در طول روز باز باشد ندارد، اضافه مي کند: ما فقط با بيش از ۵۰ مسجد که بيشتر در مرکز شهر قرار دارند و از پارک ها فاصله دارند، قرارداد بسته ايم که آن ها نيز داراي تابلوي زرد رنگي هستند که روي آن نوشته شده است «سرويس بهداشتي عمومي».
کاظمي مي گويد: مساجدي که تابلوي زرد رنگ سرويس بهداشتي عمومي دارند، اگر در سرويس هاي خود را در روز ببندند، تخلف کرده اند.
وي اضافه مي کند: فقط در ۸ماه گذشته امسال مبلغ ۴۰۰ ميليون تومان هزينه مشارکت در نگهداري و حدود ۲۰۰ ميليون تومان هزينه مشارکت در ساخت براي استفاده از سرويس هاي بهداشتي عمومي مساجد پرداخت کرده ايم.وي در ادامه افزود: خدمات شهري شهرداري مشهد آمادگي همکاري و مشارکت براي استفاده از سرويس هاي بهداشتي مساجد و نهادهاي شهر مشهد را دارد.
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply