احمدی‌نژاد: نفت ایران هنوز به طور کامل ملی نشده است

محمود احمدی ‌نژاد، رئیس جمهور ایران گفته است که نفت ایران هنوز به طور کامل ملی نشده است.
آقای احمدی نژاد روز چهارشنبه یازدهم بهمن (۳۰ ژانویه) در مراسم بهره‌برداری رسمی از طرح جامع پژوهشگاه صنعت نفت در تهران سخنرانی کرده است.
رئیس جمهور ایران در توضیح دلیل اینکه سیر ملی شدن نفت ایران را کامل نمی‌داند، گفته "بیش از ۳۰ درصد" از درآمدهای فعلی نفت "به عنوان هزینه‌های تولید به جیب دیگران می‌رود."
قانون ملی شدن صنعت نفت در ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ از سوی دولت محمد مصدق به مجلس شورای ملی ارائه و تصویب شد و در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ مجلس سناهم آن را تصویب کرد.
بر اساس این قانون صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شد و تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری آن در دست دولت ایران قرار گرفت.
"در حال حاضر برای اجرای هر دو فاز از میدان گازی پارس جنوبی به طور متوسط ۵ تا ۶ میلیارد دلار هزینه می شود که حدود ۳۵ درصد از این هزینه ها از کشور خارج می شود و اگر بتوانیم این ۳۵ درصد را به داخل برگردانیم رقمی در حدود ۹ میلیارد دلار می شود که بسیار ارزشمند خواهد بود"
بعد از انقلاب بهمن ۵۷ و شدت گرفتن تحریم سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران از سوی آمریکا، ایران شرکت‌های نفتی خارجی را ترغیب کرد که در برابر سرمایه‌گذاری و کمک به استخراج نفت و گاز، بخشی از هزینه های خود را از محل فروش محصولات به دست آمده برداشت کنند.
هدف ایران این بوده است که با عقد قرارداد با این شرکت‌ها، هم از سرمایه گذاری خارجی بهره مند شود و هم از فن آوری به روز این شرکت ها در توسعه میدان های نفتی و گازی خود استفاده کند.
این شیوه هم به دلیل شدت گرفتن تحریم های جهانی علیه برنامه غنی سازی اورانیوم گسترش نیافته است. در حال حاضر آمریکا و کشورهای اروپایی نه تنها سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران را تحریم کرده اند بلکه از اوایل تابستان، واردات نفت از ایران را هم در فهرست تحریم ها قرار داده اند.

نفت ایران با تلاش های دولت محمد مصدق ملی شد

آقای احمدی نژاد در توضیح نظر خود درباره تکمیل نشدن روند ملی شدن نفت در ایران گفته است که در "حال حاضر برای اجرای هر دو فاز میدان گازی پارس جنوبی به طور متوسط ۵ تا ۶ میلیارد دلار هزینه می شود که حدود ۳۵ درصد از این هزینه ها از کشور خارج می شود و اگر بتوانیم با توجه به حجم سرمایه گذاری‌های سالیانه در این بخش این ۳۵ درصد را به داخل برگردانیم رقمی در حدود ۹ میلیارد دلار می شود که بسیار ارزشمند خواهد بود."
دولت آقای احمدی نژاد با بالارفتن قیمت نفت، طی هفت سال گذشته بیش از نیمی از کل درآمد نفتی ایران از زمان اکتشاف و صادرات آن را به دست آورده است.
منتقدان می گویند که به دلیل سوء مدیریت دولت، نه تنها درآمد تاریخی ایران از فروش نفت، تاثیری در توسعه و پیشرفت ایران نداشته بلکه به تورم افسار گسیخته و واردات بی رویه کالا و در نتیجه از بین بردن صنایع داخلی منجر شده است.
Tags: ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply