خامنه‌ای: مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند


آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد مذاکره با آمریکا را رد کرده و به مقامات ایرانی هشدار داده است که "مصالح کشور را حفظ کنند و این بداخلاقی‌هایی که دیده می شود را کنار بگذارند."
آیت الله خامنه ای در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی ارتش تاکید کرد که در آینده در باره این "بداخلاقی ها با مردم صحبت خواهم کرد."
اشاره آقای خامنه‌ای، به سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در جلسه علنی چهار روز پیش مجلس است که در آن، اتهاماتی علیه علی و صادق لاریجانی، روسای دو قوه مقننه و قضائیه ایران مطرح کرد.
رهبر ایران در سخنان روز پنجشنبه خود، مذاکره با آمریکا را رد کرده و گفته است که "عده‌ای از روی ساده‌لوحی یا غرض از پیشنهاد مذاکره آمریکا خوشحال می‌شوند؛ مذاکره مشکلی را حل نمی‌کند."
به گفته آقای خامنه‌ای، "طرح مجدد و مکرر آمادگی مذاکره با ایران" از سوی مقامات آمریکایی "تازگی ندارد و آنها در مقاطع مختلف آن را تکرار کرده‌اند و ملت ایران هر بار با توجه به اقدامات عملی آمریکایی‌ها، در باره سخنان آنها قضاوت کرده است."
آقای خامنه‌ای با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی در باره این‌که توپ در زمین ایران است گفت که "توپ در زمین شماست، چرا که شما باید پاسخگو باشید که آیا سخن گفتن از مذاکره همزمان با ادامه فشار و تهدید، اصولا معنایی دارد؟"
در روزهای اخیر بحث در باره مذاکره ایران و آمریکا بالا گرفته است و بعد از پیشنهاد جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا در باره گفتگوی مستقیم با ایران، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، گفت که جمهوری اسلامی این اظهارات را با دیدی مثبت بررسی می کند.
معاون رئیس جمهور آمریکا در چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که کشورش آماده مذاکره مستقیم با ایران است و هر وقت آیت‌الله علی خامنه‌ای به طور جدی خواهان مذاکره باشد، این گفت‌و‌گو انجام می شود.
آقای صالحی در حاشیه همین اجلاس، با ابراز خوش‌بینی نسبت به تغییر رویکرد آمریکا گفت "احساس می‌کنم این دولت جدید، این بار واقعا می خواهد رویکرد گذشته خود را در قبال ایران تغییر دهد."
آقای صالحی در عین حال گفته بود که برای ایران و آمریکا دشوار است که به یکدیگر اطمینان کنند.
آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرده که "من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام و حرف را صریح و صادقانه می‌گویم. شما (آمریکاییها) اسلحه را مقابل ایران می‌گیرید و می‌خواهید مذاکره کنید، ملت ایران مقابل این چیزها مرعوب نخواهد شد."
رهبر ایران، هدف از طرح مجدد مذاکره از سوی آمریکا را با شکست سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا مرتبط دانسته و گفته است که "آمریکایی‌ها احتیاج دارند برگ برنده‌ای رو کنند و برگ برنده آنها کشاندن ایران پای میز مذاکره است."
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و شماری دیگر از چهره های سیاسی ایران از طیف‌های گوناگون، در ماه‌های اخیر از ضرورت گفت‌و‌گوی مستقیم ایران و آمریکا با هدف حل و فصل اختلافات دو کشور دفاع کرده اند.
در نوروز ۱۳۸۸، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که تازه به ریاست جمهوری رسیده بود، در پیامی پیشنهاد عادی‌سازی روابط با ایران را داد، اما رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به او که از دراز شدن دست آمریکا سخن گفته بود، این دست را "چدنی" و اقدام آمریکا را بی‌معنا خواند.
آقای خامنه ای با اشاره به این پیشنهاد گفته که "همان موقع تاکید شد که ما پیش‌داوری و قضاوت نمی‌کنیم و منتظریم عمل آنها را ببینیم اما در این چهار سال جز ادامه توطئه‌ها، کمک به فتنه‌گران و حمایت از تروریست‌هایی که دانشمندان ملت ما را ترور کردند، چیزی مشاهده نشد."
به گفته رهبر ایران، "مذاکره هنگامی معنا پیدا می کند که طرف با حسن نیت، با شرایط برابر و بدون قصد فریب گفتگو کنند، به همین علت "مذاکره برای مذاکره"، "مذاکره به صورت تاکتیکی" و پیشنهاد مذاکره برای فروختن ژست ابرقدرتی به دنیا، حرکتی حیله‌گرانه است."
آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این، با رد عادی‌سازی روابط با آمریکا گفته بود که هر زمان وقت انجام این کار برسد، وی خود پیشقدم می شود و اولین کسی خواهد بود که این رابطه را تأیید خواهد کرد.
روز گذشته آمریکا تحریم های تازه ای را علیه ایران به اجرا گذاشت که محدودیت های تازه‌ای را برای انتقال درآمدهای نفتی ایران به داخل این کشور ایجاد می کند.
رهبر ایران با اشاره به همزمانی پیشنهاد مذاکره و تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفته است "اسلحه را مقابل ملت ایران می‌گیرید و می‌گوئید یا مذاکره یا شلیک می‌کنم."
به گفته رهبر ایران "مذاکره و فشار دو راه جداگانه هستند و ملت ایران قبول نمی‌کند که زیر فشار و تهدید با تهدید کننده مذاکره کند."
Tags: ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply