اعتبار 10 ميلياردتوماني پروژه رصد خانه ملي براي تکميل زير ساخت ها هنوز تخصيص نيافته است


مرحله طراحي مفهومي پروژه رصد خانه ملي در قالب تدوين 80 سند به پايان رسيده و در حال حاضر مرحله طراحي جزئي رصد خانه که آغاز ساخت تلسکوپ رصد خانه ملي محسوب مي شود، کليد خورده است که طي آن قطعات مختلف مورد نياز در پروژه ساخت رصد خانه ملي به کارخانه هاي داخلي مختلف سفارش داده مي شود . به گفته مجري پروژه رصد خانه ملي، با وجود پيشرفت هاي به دست آمده هنوز اعتبار 10 ميليارد توماني مورد نياز پروژه رصد خانه ملي براي تکميل زير ساخت هاي پروژه در سال جاري تخصيص پيدا نکرده است .دکتر رضا منصوري با اعلام اين مطلب به خراسان گفت : کار طراحي مفهومي تلسکوپ ملي درقالب 80سند به پايان رسيده است ، اين اسناد که حاوي جزئيات طراحي اپتيکي، مکانيکي، کنترل و نرم افزار و ابزارگان (ابزار رصدي) است، براي داوران بين المللي و جمعي از منجمان معروف ارسال شد تا نقاط ضعف و قوت آن را اعلام کنند، منجمان بين المللي پيشنهادهايي را مطرح کرده بودند ،ما نيز اين پيشنهاد ها را اعمال کرديم اين اسناد در جلسه بررسي (Review Meeting) در مرکز بين‌المللي فيزيک نظري (ICTP) به طور کامل بررسي شده است ودر حال حاضر کار طراحي جزئي را آغاز کرده ايم . طراحي جزئي ،آغاز ساخت تلسکوپ رصد خانه ملي محسوب مي شود که طي آن قطعات مختلف مورد نياز در پروژه ساخت رصد خانه ملي به کار خانه هاي داخلي مختلف سفارش داده مي شود .
تکميل زير ساخت هاي پروژه در انتظار بودجه 10 ميليارد توماني
وي با اشاره به وضعيت بودجه رصد خانه ملي خاطر نشان کرد: در سال جاري موضوع تکميل زير ساخت هاي پروژه رصد خانه ملي شامل احداث جاده ، ساختمان پشتيبان رصد خانه در روستاي کامو و کارهاي عمراني قله در چار چوب طرح مهر ماندگار قرار گرفته است که طي آن قرار بود اعتباري بالغ بر 10 ميليارد تومان براي تکميل اين زير ساخت ها اختصاص پيدا کند اما متاسفانه هنوز اعتبار مورد نياز تخصيص نيافته است البته مسئولان قول داده اند تا يک ماه آينده اين اعتبار را تخصيص دهند . وي ادامه داد : از 3 ماه پيش به شدت مشغول تکميل زير ساخت هاي پروژه و انجام کار هاي عمراني قله هستيم و تا کنون با وجود کمبود اعتبارات ،پيشرفت هاي خوبي در اين بخش داشته ايم يعني با همين شرايط کنوني، در بحث احداث جاده پيشرفت 20 درصدي داشته ايم و همچنين براي ايجاد ساختمان رصد سرا نيز در حال حاضر نقشه هاي ساخت وساز آماده شده است و اميدواريم بتوانيم تا خرداد سال آينده زير ساخت هاي رصد خانه را تکميل کنيم .
انعقاد قرار داد با صنايع داخلي براي ساخت قطعات تلسکوپ ملي در تابستان سال آينده
منصوري همچنين اظهار داشت : برآورد ما اين است که کار طراحي جزئي تلسکوپ اواخر زمستان سال آينده به پايان برسد که در اين صورت به تعداد قابل توجهي نقشه ساخت دست پيدا خواهيم کرد و باز برآورد ما اين است که در صورت تخصيص به موقع اعتبارات ، از تابستان سال آينده بتوانيم ساخت قطعاتي را که نقشه جزئي آن ها به اتمام رسيده است، آغاز کنيم و با صنايع داخلي وارد مذاکره و بستن قرارداد شويم .
رصدخانه به يک تلسکوپ 3.4 متري مجهز مي شود
مجري طرح رصدخانه ملي با تاکيد بر آن که اين رصدخانه به يک تلسکوپ 3.4 متري مجهز مي شود، گفت: اين تلسکوپ از نوع بازتابي است که قطر آينه آن 3.4 متر خواهد بود. شايان ذکر است که ساخت رصدخانه ملي ابتدا در سال 1378 مورد توجه قرار گرفت به نحوي که اين طرح ملي در شوراي پژوهشي علمي کشور تصويب شد. اما سر انجام در سال 1381 وبا تخصيص بودجه، گروهي از متخصصان کشورمان که مجموعه اي از مشاوران بين المللي نيز آن ها را ياري مي کردند، مسئوليت مکان يابي را بر عهده گرفتند. در سال 1387 طرح رصدخانه ملي به عنوان يکي از طرح هاي کلان ملي فناوري به تصويب رسيد و کار شتاب بيشتري گرفت. 
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply