وقتي حاجي به جاي حرف مردم ،آخرت را انتخاب مي کند


گفت و گو با حاجياني که هزينه وليمه خود را براي ساخت يک مرکز درماني اهدا کردند
۲ حاجي، ۲ انتخاب
يک ماه تمام شانه به شانه يکديگر مناسک حج را به جا آورده بودند و هر دويشان حاجي شده بودند. در سرزميني نفس کشيده بودند که روزگاري پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) در آن حضور داشتند حالا بعد از اين سفر معنوي در فرودگاه شهر محل اقامتشان بايد از يکديگر خداحافظي مي کردند، يکي از آن ها قبل از خداحافظي ديگري را دعوت کرد تا در مراسم وليمه اش که در يکي از بهترين هتل هاي شهر برگزار مي شود شرکت کند، نفر دوم دعوت را پذيرفت ولي او براي هزينه کرد مخارج وليمه اش تصميم  ديگري گرفته بود؛ تصميمي که حج او را لطف ديگري مي دهد. هم چنان که چند روز پيش حاجياني هزينه وليمه خود را براي ساخت يک مرکز درماني اهدا کردند...
يک سوال ساده
سالن حجاج فرودگاه جاي سوزن انداختن ندارد. وقتي اپراتور اطلاعات پرواز، خبر نشستن پرواز جده را اعلام مي کند، جنب و جوش مضاعفي در ميان استقبال کنندگان حجاج ديده مي شود، جمعيت زيادي مقابل در خروجي گيت به انتظار مي ايستند تا اولين نفري باشند که حاجي را در آغوش مي گيرند و به او خوش آمد مي گويند.در ميان خوش و بش هاي اقوام با حاجي و انبوه سوالات متداول که آب و هوا چطور بود؟ سفر خوش گذشت؟ سوغاتي چه آورديد و ... سوال خبرنگار خراسان از حجاج جاي تامل بيشتري داشت. سوالي ساده که پاسخ هاي متفاوتي داشت: « مراسم وليمه خود را چطور برگزار مي کنيد؟»
اقوام توقع دارند
« فک و فاميل و اقوام توقع دارند و نمي شود وليمه نداد» اين پاسخ کوتاه را بسياري از حجاج ارائه مي کردند و مدعي بودند به خاطر وجود برخي سنت ها و البته حرف و حديث مدام حجاج به نوعي موظف هستند با صرف هزينه اي نسبتاً گزاف مهماني مفصلي برگزار کنند و جمعيت  زيادي از اقوام دور و نزديک را با صرف ناهار يا شام پذيرايي کنند.حتي برخي ديگر از حجاج نيز در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان از برپايي مراسمي چند روزه خبر مي دادند، يکي از آن ها مي گويد: وليمه اصلي ما ۳ روز ديگر برگزار مي شود که کارت دعوت هاي آن را نيز قبل از رفتن به سفر حج چاپ کرده ايم، اما تا روز وليمه از همه افرادي که به ديدن بنده و حاج خانم بيايند با صرف ناهار يا شام در منزل پذيرايي خواهيم کرد.وي تاکيد مي کند که برگزاري اين نوع مراسم در خانواده آن ها «رسم» است و اگر يک نفر به مکه برود و مراسم خود را اين طور برگزار نکند صورت خوشي در بين ساير اقوام ندارد. اين حاجي که کارمند بازنشسته دولت است برآورد مي کند که اين مراسم حداقل ۵ميليون تومان براي وي هزينه دربرداشته باشد.
جاي خالي فرهنگ سازي
يکي ديگر از حجاج بيت ا... الحرام در پاسخ به اين سوال که آيا بهتر نيست هزينه اي که قرار است صرف برگزاري مراسم وليمه شود به نيازمندان اختصاص يابد و يا براي کمک به احداث مدرسه و بيمارستان هزينه شود اظهار داشت: البته بنده تصميم دارم ۴راس گوسفندي را که «سر راهم» قرباني مي شود به مرکز نگه داري معلولان بي سرپرست تقديم کنم اما اگر ستاد مشخصي وجود داشته باشد که قبل از اعزام حجاج يک جلسه توجيهي برگزار کند و از همه حجاج دعوت کند تا به جاي برگزاري مراسم وليمه در طرح هاي کمک به نيازمندان شرکت کنند تاثير بيشتري خواهد داشت، چرا که اين اعتماد به وجود مي آيد که پول اهدايي از طرف حجاج در جاي مشخص و مناسبي هزينه خواهد شد.
برگزاري وليمه بدون تشريفات
يکي ديگر از حجاج نيز با اعتقاد بر اين که ميانه روي و حفظ تعادل بهترين گزينه انتخابي در اين باره است مي گويد: کسي که از سفر معنوي حج بازمي گردد به هيچ عنوان نبايد مراسم وليمه خود را همراه با تجملات و تشريفات زياد برگزار کند. حسين علي آبادي که دومين بار است به مکه مکرمه مشرف مي شود ادامه مي دهد: به نظر من بهترين کار اين است که مراسمي ساده و مختصر برگزار شود و بقيه بودجه در نظر گرفته شده براي مراسم وليمه در جايي هزينه شود که باقي الصالحات به همراه داشته باشد.
ساخت مرکز درماني با هزينه وليمه
در ابتداي هفته جاري خبري اعلام شد که نشان از يک حرکت بزرگ داشت.«۶۰نفر از حجاج استان خراسان جنوبي هزينه وليمه خود را براي ساخت يک مرکز راديوتراپي در بيرجند اهدا کردند.» هرچند به گفته مديرعامل مجمع خيران سلامت خراسان جنوبي مبلغ کمک هاي اهدايي اين تعداد حاجي ۱۴۰ميليون ريال است اما حرکت زيبا وخداپسندانه آن ها قابل اندازه گيري نيست.«حاج حسن باقري» از جمله اين حاجيان است او که براي اولين بار و به اتفاق همسرش توفيق زيارت خانه خدا را يافته است درباره اقدام خداپسندانه اش به خراسان گفت: البته کمک ما بسيار ناچيز است و تنها خدا را از اين بابت شکر مي کنيم که توفيق داشتيم در اين طرح بزرگ شرکت کنيم.وي با بيان اين که برخي از سنت هاي خانوادگي مانع از اين مي شود که برخي از حجاج به چنين کاري اقدام کنند ادامه داد: متاسفانه بين برخي از مردم اين طور جا افتاده است که اگر حاجي وليمه ندهد اقدام دور از شأني انجام داده است. اما من و همسرم تصميم گرفتيم در برابر اين حرف و حديث هايي که ممکن است پشت سرمان بزنند بايستيم و با برگزاري يک مراسم مختصر پول خودمان را در جاي بهتري هزينه کنيم.حاج عباس تهراني نيز از ديگر حجاج خراسان جنوبي است که در اين طرح شرکت کرده است، او با بيان اين که تعداد زيادي از حجاج اين استان در سال هاي گذشته نيز با اهداي هزينه وليمه خود در امر مدرسه سازي شرکت کرده اند به خراسان گفت: ساخت اين مرکز درماني در شهر بيرجند بسيار ضروري است و وقتي بنده از نزديک در جريان مشکلات بيماران سرطاني هستم و مي بينم که براي شيمي درماني مجبور هستند عازم تهران يا مشهد شوند نمي توانم به خودم اجازه دهم مراسم تشريفاتي بگيرم که هيچ ضرورتي هم ندارد.
خدمت بزرگ
مدير عامل مجمع خيران سلامت خراسان جنوبي اقدام ۶۰ حاجي اين استان مبني بر اهداي هزينه وليمه خود براي ساخت مرکز راديوتراپي شهرستان بيرجند را «خدمت بزرگ» توصيف کرد و به خراسان گفت: استان خراسان جنوبي با وجود ۴هزار بيمار سرطاني از داشتن مرکز راديوتراپي و شيمي درماني محروم است و احداث اين مرکز درماني کمک زيادي به بيماران و مردم اين استان مي کند.حسيني با اشاره به اين که احداث اين مرکز درماني ۴۵درصد پيشرفت فيزيکي داشته و براي تکميل آن به ۴ميليارد تومان اعتبار نياز است افزود: سال گذشته نيز ۱۰۰نفر از حجاج مبلغ ۱۰۰ميليون تومان از هزينه وليمه خود را به اين امر اختصاص دادند.وي با بيان اين که در حال حاضر بسياري از بيماران سرطاني اين استان براي درمان راهي مشهد و تهران مي شوند اظهار داشت: آن دسته از بيماراني که توان سفر و اقامت در شهرهاي ديگر را ندارند به ناچار از ادامه درمان خود منصرف مي شوند و نااميدانه در خانه مي نشينند. او از ديگر حجاج خواست با اهداي هزينه وليمه خود به ساخت اين مرکز درماني کمک کنند. 
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply