راهکارهايي براي مراقبت از مبتلايان به آلزايمر


 ترجمه: مروي- آلزايمر يکي از بيماري هاي شايع  قرن حاضر است.بيماري که نه فقط در کشورهاي توسعه يافته بلکه در بسياري از کشورهاي در حال توسعه نيز رو به گسترش است. نکته اين جاست که هنوز علت اصلي اين بيماري شناخته نشده است اما مي توان روش هايي را براي پيشگيري يا کنترل بيماري پيشنهاد کرد. يکي از عوارض آلزايمر، گيجي و سرگرداني و سپس گم شدن است. بيماري آلزايمر در برخي موارد باعث پاک شدن حافظه کوتاه مدت فرد مي شود به نحوي که وي نمي تواند با محيط اطراف ارتباط برقرار کند. به همين دليل بسياري از مبتلايان به آلزايمر خانه خود را گم مي کنند و در منطقه اي که سال ها زندگي کرده اند، گم مي شوند. به نوشته «مايو کلينيک» اگر فردي از نزديکان شما به آلزايمر مبتلاست و داراي علايمي است که در ذيل مي آيد، بايد نگران گم شدن او از محل سکونتش باشيد.
*دايم به دنبال چيزي مي گردد. به ويژه اگر به محل جديدي نقل مکان کرده باشيد فرد مبتلا به آلزايمر دايم به دنبال اشيا و افراد آشنا مي گردد. زيرا اين فرد در مرحله اي است که به تدريج حافظه اش نقصان پيدا مي کند. البته در بيشتر موارد مبتلايان مي خواهند يکي از نيازهاي خود را برآورده کنند. اما پس از حرکت کردن فراموش مي کنند قصد انجام چه کاري را دارند.
*فرار از چيزي. گاهي اوقات سرگرداني در محل سکونت از استرس و اضطراب فراوان به علت تحريک پذيري بالاست. گاهي گفت وگوي جمعي، صداي بلند و حتي سروصداي ناشي از آشپزي، باعث فرار آن ها از محيط مي شود. *مرور خاطرات گذشته اگر سرگرداني و گم گشتگي هر روز در ساعت خاصي تکرار شود ممکن است به برنامه روتين گذشته او مربوط باشد. به عنوان مثال فردي که هر روز ساعت ۵ مي خواهد از منزل خارج شود، طي سال هاي کاري راس ساعت ۵ از اداره به منزل خود مي رفته است.
اگر يکي از نزديکان شما آلزايمر دارد اين نکات را به خاطر بسپاريد و به آن عمل کنيد. * با دادن آب ميوه، آب و تنقلات و تشويق او به فعاليت فيزيکي تلاش کنيد بيقراري او را مهار کنيد.
* مبتلايان به آلزايمر حتي در محل سکونت خود گم مي شوند. بهتر است تصاوير و علايم آشنايي براي پيدا کردن مسير در اختيار آن ها قرار دهيد. هر از گاهي بگذاريد بدون راهنمايي مسير خود را پيدا کند و هر جا لازم است او را هدايت کنيد.
*اگر راس ساعت معيني در روز دچار سرگشتگي و سردرگمي مي شود يک برنامه منظم براي آن ساعت او در نظر بگيريد. همچنين کليد، لباس و کفش او را در جاي مطمئني قرار دهيد تا نتواند به تنهايي از منزل خارج شود. * سعي کنيد فضاي منزل را به گونه اي بچينيد که کمترين خطر را براي وي به هنگام پرسه زني در منزل داشته باشد. قاليچه ها را روي زمين محکم کنيد و اشيا و ميزهاي اضافي را طوري بچينيد که وي دچارمشکل نشود. مي توانيد از ابزارهايي که هم اکنون در بازار وجود دارد و حرکت مبتلا به آلزايمر را هشدار مي دهد، استفاده کنيد.
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply