بازتابي از ارادت هنرمندان به عاشوراي حسيني


خراسان - مورخ سه‌شنبه 1391/09/07 شماره انتشار 18277 
نويسنده: اکرم محمدي a_mohammadi@khorasannews.com
گزارشي از نمايشگاه تصوير عاشورايي
اين روزها در نگارخانه شماره ۱ هنر ايران، آثار عاشورايي هنرمندان به نمايش گذاشته شده است. آثاري که در رشته هاي مختلف هنري است ولي همه اين آثار، در خصوص يک موضوع ارائه شده اند و آن هم عاشورا و تصاوير عاشورايي است.
يکي از اقدامات موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر طي سال هاي اخير، اين است که اين مرکز به خريد آثار از هنرمندان فعال در عرصه تجسمي اقدام مي کند. اين اقدام باعث مي شود تا به نوعي از هنرمندان حمايت شود و در کنار آن، اين موسسه گنجينه اي از آثار در کنار هم گرد آورد.
در اين نمايشگاه موضوعي، ۱۵ اثري که به نمايش گذاشته شده آثاري است که موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر، در گذشته خريداري کرده است. در واقع در اين نگارخانه، آثاري به نمايش گذاشته شده که متعلق به اين موسسه است. آثار هنرمنداني چون علي اکبر لرني، احمد خليلي فرد، حميدرضا ناظميان و سيدحسن حسيني نيز در اين نمايشگاه ديده مي شود.
در کنار اين آثار تابلو عاشورايي طاهره ايوبي، تابلوي «آش نذري» مونا هنرمند و يا نقاشي «توبه حر» سيدحسين حسيني نيز ديده مي شود.نقاشي، عکس، تابلوهاي رنگ و روغن، اکرليک، پوستر و اثري ريخته گري و سفال هم روي ديوارهاي اين نگارخانه که اين روزها عاشورايي شده، ديده مي شود. اما آن چه بيش از هر چيز خودنمايي مي کند اين است که اين آثار به لحاظ کيفي، در حد موضوعي که باعث شده تا روي ديوارها بنشيند نيست. چرا که هميشه مخاطبان به ويژه مخاطبان حرفه اي آثار تجسمي وقتي پاي هنرنمايي اثري آن هم با موضوع کربلا و دين به ميان مي آيد، انتظار دارند آثاري با کيفيت و در سطحي شايسته را شاهد باشند نه اين که يک موضوع شاخص در آثاري معمولي به نمايش گذاشته شود. چرا که به صرف موضوع مهمي چون عاشورا و محرم نبايد، هر اثري را به نمايش گذاشته و ادعا کرد که نمايشگاهي متناسب با موضوع روز برگزار شده است. مسئولان در اين زمينه بايد دقت و توجه بيشتري به برگزاري نمايشگاه و آثاري که براي ارائه در اين نمايشگاه ها انتخاب مي شود، داشته باشند.به نظر مي آيد موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر در خريد آثار براي پر کردن گنجينه اش و يا حتي مبادله و حضور در بازار تجسمي، بايد دقت بيشتري داشته باشد. چرا که آثارنمايشگاه هاي ديگر از ساير هنرمندان با همين موضوع؛ سطح کيفي بيشتري داشتند.
در کنار نقاشي هاي اين نمايشگاه، عکس هاي جمشيد بايرامي هم ديده مي شود که مي توان از آن ها به عنوان آثار خوب، ياد کرد.
نقاشي هاي قهوه خانه اي مرحوم «علي اکبر لرني» از نقاشان اين سبک هم وزنه اي براي اين نوع خاص از نقاشي و البته نمايشگاه محسوب مي شود. آثار ديگري چون نقاشي رضوان صادق زاده و يا پوستر عاشورايي حوزه هنري يا اثر ريخته گري حميدرضا ناظميان از آثاري است که حضورشان در نمايشگاه چندان ضروري به نظر نمي رسيد يا در حد حضور نمايشگاهي کوچک تر در حد فرهنگسراهاست چرا که آثاري که در فرهنگسراها خلق مي شود يا به نمايش در مي آيد، در حد نمايشگاه هايي نيست که در گالري هاي وزارت ارشاد يا توسط خود وزارت ارشاد و مرکز هنرهاي تجسمي برگزار مي شود.اما آن چه در اين نمايشگاه، آثاري که روي ديوارهاست و هنرمندانش برجسته است و توجه همگان را به خود جلب مي کند، ارادت و عشقي است که اين هنرمندان نسبت به امام حسين(ع)، عاشورا و وقايع آن بعد از اين همه سال دارند و البته هر يک برداشت و نگاه خود را به اين مسئله ابراز داشته اند و فقط شايد به همين دليل باشد، که مي توان از کيفيت و يا مقايسه آن با ساير آثار مرتبط با اين موضوع صرف نظر کرد.اگر قرار باشد درباره مضاميني چون عاشورا، شهادت، محرم و موضوعاتي از اين قبيل نمايشگاهي برگزار شود، بايد با دقت بيشتري نسبت به انتخاب اين آثار اقدام کرد و آثاري را هم انتخاب کرد که کيفيت آن در حد اين موضوع باشد.با همه اين اوصاف نبايد اين اتفاق مهم ديني را ناديده گرفت و همين که ارشاد به برپايي اين نمايشگاه اقدام کرده است، شايسته و قابل توجه است. اين نمايشگاه که تا ۱۲ آذر ماه در نگارخانه هنر در خيابان خارک برپا شده است، ميزبان علاقه منداني است که در اين زمينه فعاليت دارند يا هنرهاي تجسمي از علاقه مندي هايشان است.
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply